مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی خوزستان با تاکید بر لزوم تغییر نگاه به ظرفیتهای گردشگری استان گفت: رونق گردشگری و به دنبال آن هتلداری در خوزستان زمانی محقق میشود که با تبلیغات هدفمند و معرفی مؤثر جاذبههای تاریخی، طبیعی و فرهنگی، تصویر مثبتی از این استان ارائه شود.
بهگزارش روابطعمومی ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی خوزستان، محمد جوروند شامگاه دوشنبه 30 تیرماه 1404 در نشست هماندیشی با اعضای جامعه حرفهای هتلداران و تأسیسات گردشگری استان که در هتل پارس اهواز برگزار شد اظهار کرد: برای توسعه گردشگری در استان، ارائه چهرهای مثبت و جذاب از این منطقه ضروری است.
به گفته مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی خوزستان: این استان با دارا بودن جاذبههای تاریخی مانند چغازنبیل و شوش، طبیعت بکر مانند تالابها و رودخانه کارون و همچنین فرهنگ غنی و آداب و رسوم متنوع، ظرفیت بالایی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی دارد.
او تبلیغات ناکافی یا نادرست را یکی از ضعفهای حوزه گردشگری برشمرد و خاطرنشان کرد: باید با استفاده از ظرفیت رسانهها، شبکههای اجتماعی و مشارکت فعال جوامع محلی بر زیباییها، تاریخ و مهماننوازی مردم این استان تأکید کرد.
جوروند ادامه داد: ایجاد رویدادهای فرهنگی، توسعه زیرساختهای گردشگری و معرفی جلوههای منحصربهفرد خوزستان میتواند به تغییر نگرش عمومی و جذب هرچه بیشتر گردشگر کمک کند.
او در بخش دیگر سخنان خود بر توجه جدی به صدور مجوز اقامتگاههای بومگردی تأکید کرد و گفت: عرصه اقامتگاههای بومگردی عرصهای پیچیده است که باید با دقت نظر و به صورت کارشناسی انجام شود.
مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی خوزستان از سرمایهگذاران حوزه گردشگری، صنایعدستی، فرهنگ و هنر قدردانی و کار آنها را ارزشمند توصیف کرد.
او با اشاره به تأثیر رویدادها در جذب گردشگر گفت: در این زمینه در حال تعریف رویدادها و جشنوارههای متنوع هستیم و به عنوان نمونه یک جشنواره موسیقی نواحی برای شهریور ماه برنامهریزی شده است.
جوروند یادآور شد: در حوزه گردشگری، وظیفه ما منعکس کردن پیامهای مثبت از استان به سراسر کشور و برنامهریزی برای رویدادهای مختلف است تا گردشگران برای حضور در استان انگیزه داشته باشند.
همچنین در خلال این نشست، هتلداران و مدیران تأسیسات گردشگری به بیان مشکلات و معضلات صنف خود پرداختند و پیشنهادات و راهکارهای خود برای برونرفت از آنها را مطرح کردند.
هزینههای بالای ترانزیت برق، افزایش سرسامآور هزینهها، نبود بیلبوردهای تبلیغاتی برای هتلها در سطح شهرهای استان، پوشش رسانهای ضعیف در رسانههای ملی و بینالمللی، کمبود بازاریابی و تبلیغات، نبود سامانه آماری مشخص در هتلها، ایجاد راهکار برای عدم قطع برق هتلها در شرایط ناترازی کنونی، ارائه مشوق و بستههای حمایتی به جامعه تأسیسات گردشگری، پذیرش مهمانان خارجی با ارز بینالمللی در هتلها و تأسیسات گردشگری، معرفی هتلها در زمان برگزاری رویدادها، تسهیل فرآیندهای صدور مجوز از ادارهکل میراثفرهنگی خوزستان، برقراری چارچوب و پروتکل مشخص میان بهداشت، اماکن و میراثفرهنگی، تشکیل انجمن بومگردی استان، شناور شدن نرخ هتلها در فصول غیرپیک، برندسازی گردشگری استان و تشکیل کارگروه برند گردشگری استان از جمله موضوعات، مشکلات و پیشنهاداتی بود که از جانب هتلداران و مدیران تاسیسات گردشگری در این نشست مطرح شدند.
نشست هماندیشی مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدست خوزستان با اعضای جامعه حرفهای هتلداران و تأسیسات گردشگری استان با حضور این اعضا، تبار قریب، سرپرست معاونت گردشگری ادارهکل میراثفرهنگی خوزستان، محمدعلی خلیلی، رئیس گروه نظارت بر تأسیسات گردشگری ادارهکل میراثفرهنگی استان، و عبدالحمید حرمتی، رئیس جامعه حرفهای هتلداران خوزستان، برگزار شد.